16.4.2013

Kermaviilirinkilät



Olin jo melkein unohtanut tämän reseptin sen osuessa sattumalta käsiini nostalgiakortteja selatessani. Näitä kermaviilirinkilöitä olen tehnyt erinäisiä kertoja - ne olivat vakioherkkua koulusta tullessa välipalaksi.

Nyt näitä samoja sitten saivat omat pojat ja yksi lainapoika. Hyvin kelpasi. Tehdään varmaan toistekin.

Ohjeen mukaan tästä pitäisi tulla n.35 pikkuleipää, mutta minä teen nämä kyllä rinkilöinä enkä pikkuleipinä saaden aikaiseksi vain puolet tuosta, jos sitäkään.

Kermaviilirinkilät

1 rkl sokeria
1/2 tl suolaa
1 tl kardemummaa
1 1/2 tl leivinjauhetta (pitäisi olla hirvensarvisuolaa, mutta minä en ole tainnut koskaan sitä käyttää)
4 dl vehnäjauhoja
50g voita (annoin pehmitä)
2 dl kermaviiliä
pinnalle raesokeria

Sekoita kuivat aineet ja pyöräytä voin ja kermaviilin kanssa nopeasti taikinaksi.

Pyöritä rinkilöiksi. Voitele vedellä ja ripottele pinnalle raesokeria.

Kypsennä uunissa (225 astetta) noin 10 minuuttia.

10 kommenttia:

  1. Minulla on edelleen nostalgiakortit kaivamatta esille. Täytyy kai heti ne tuolta etsiä. Ei tiedä mitä kivaa kokeiltavaa löytyy.:) Kivan nopea rinkiläohje.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä nostin laatikon jokin aika sitten pois kaapin perukoilta ja kyllä sieltä aina välillä löytyy uuttakin kokeiltavaa :-)

      Poista
  2. Mukavan helppo ohje :) Täytyy napata talteen ja antaa tytön testattavaksi. Neidillä on kova halu opetella leipomaan ja laittamaan ruokaa ja tällaisilla on hyvä aloittaa.

    Tarkoitatteko te nostalgiakorteilla niitä -70-80-luvun ruokakortteja? Jos tarkoitatte, niin mulla on niitä kaksi sarjaa ahdettuna yhteen isoon muovilaatikkoon. Välillä niitä tulee selattua ja osa ohjeista on varsin mielenkiintoisia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä sopii ehdottomasti lasten ensimmäisiksi resepteiksi - tosi helppo ja palkitsee lopputuloksella.

      Juuri niitä tarkoitetaan :-)

      Poista
  3. Oi, kiva ohje! Voisi kokeilla jokin kerta, kiitos vinkistä. =D

    VastaaPoista
  4. Minullakin oli noita nostalgiakortteja,mutta annoin ne pois kun muutin uudestaan tänne. Keittokirjoja oli sen verran monta että jostain piti karsia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikkea ei aina voi säilyttää. Minua kauhistuttaa ajatellakin, että jossain kohtaa muutettaisiin. Sen verran paljon on kaikenlaista tavaraa taas kertynyt.

      Poista
  5. Aika vinkeä ohje, pitää testata! En muista tällaisia niistä nostalgiakorteista ollenkaan..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, ehkä se ei kiinnostanut siihen aikaan, kun niitä kortteja tuli :-) Tai sitten meillä on eri kortit...

      Poista